Když čtení vede k objevování: propojení čtenářství a badatelství ve výuce
Jak propojit čtení s badatelskými aktivitami a přitom žáky motivovat k vlastnímu objevování? Přesně na tuto otázku hledali odpověď účastníci semináře Prolnutí čtenářství a badatelství, který se uskutečnil 22. září v KC Všichni spolu v Ostravě-Porubě. Pod vedením lektorky Mgr. Moniky Chrobákové se dvacet pedagogů z ostravských základních škol vydalo na cestu, kde se čtenářské dovednosti prolínaly s přírodovědným bádáním.
Hlavním cílem setkání bylo ukázat, jak efektivně propojit práci s literárními i odbornými texty s badatelským přístupem a jak žáky vést k samostatnému zkoumání a kritickému myšlení. Účastníci se seznámili s metodami, které podporují aktivní čtení, formulování otázek i ověřování získaných informací.
Velkým přínosem semináře byly ukázky dvou vyučovacích hodin, určené pro 1. a 2. stupeň základní školy. Pedagogové si vyzkoušeli roli žáků – na základě práce s textem vytvářeli badatelské otázky a prostřednictvím jednoduchých pokusů ověřovali, zda se informace z textu zakládají na pravdě. Díky tomu si prakticky prožili, jak lze čtenářskou gramotnost propojit s přírodovědným bádáním.
Setkání nabídlo inspiraci, jak udělat výuku čtení i přírodovědných předmětů pro žáky atraktivnější a smysluplnější. Účastníci ocenili zejména praktickou stránku programu a konkrétní metody, které mohou okamžitě využít ve své výuce.







