MAP ORP Ostrava

Na této stránce přinášíme stručný přehled dlouhodobějších aktivit realizovaných v rámci projektu MAP ORP Ostrava II, které se dle zpětné vazby z mateřských škol opravdu osvědčily. Financovat tyto aktivity mohou ostravské školy v rámci projektů podávaných do výzev města a Šablon (OP JAK), mimoostravské ze šablon, příspěvků zřizovatele aj.

V rámci projektu MAP ORP Ostrava III bohužel možnosti rozpočtu, ani metodika (Postupy MAP III) neumožňují uskutečnit žádné vzdělávací aktivity. Pokud to bude umožněno, budeme v realizaci vzdělávacích aktivit pro pedagogy i děti předškolního věku pokračovat v rámci projektu MAP ORP Ostrava IV.

Co ale můžeme? Můžeme zatím sbírat náměty a nápady na vzdělávací a implementační aktivity. Náměty na témata a lektory, jejichž vzdělávací aktivity byste rádi navštívili nebo aktivity pro děti z vaší MŠ, nám můžete zaslat na map@ostrava.cz. Vámi zaslané tipy budou posouzeny pracovní skupinou pro předškolní vzdělávání a péči a vybrané aktivity budou zařazeny do akčních plánů sloužících k realizaci Strategického plánu rozvoje vzdělávání ORP Ostrava na roky 2023-2025.

ŠACHY PRO NEJMENŠÍ

Studie prokázaly, že hra šachu podporuje všestranný rozvoj intelektuálních schopností dětí, zlepšuje paměť, kombinační, matematické a analytické schopnosti, schopnost číst, intuici, kreativitu, schopnost soustředit se. Hra šachu má také pozitivní vliv na sociální vlastnosti dětí, učí se rozhodovat a nést odpovědnost za svá rozhodnutí, vyrovnat se s porážkou a poučit se z ní, vede k soustavnému zlepšování se. Hra šachu je velmi rozmanitá a mění se každým tahem, proto nutí děti intuitivně uvažovat a zároveň se adaptovat na rychle se měnící podmínky hry.

Na základě pozitivních zkušeností z realizace této aktivity v projektu MAP ORP Ostrava II lze doporučit zařazení hry šachu do výuky všech mateřských škol.

Šachy pro nejmenší v projektu MAP:

V rámci projektu MAP ORP Ostrava II jsme podpořili výuku šachu metodou určenou pro děti staršího předškolního věku. Lektorkou aktivity byla paní Mgr. Tatsiana Bahatka, která prostřednictvím ukázkových lekcí přímé výuky dětí ve věku 5-6 let předávala své znalosti a zkušenosti pedagogickým pracovníkům mateřských škol, které o tuto aktivitu projevily zájem. Na základě těchto lekcí došlo k proškolení vybraných pedagogů více jak 20 mateřských škol.

Přínos pro děti:

Zlepšení paměti, kombinačních, analytických, matematických schopností, intuice, kreativity, schopnosti soustředit se a dalších vlastností u dětí, proškolení pedagogů a možnost začlenit výuku šachu do osnov pro mateřské školy, vytvoření metodických materiálů pro širokou veřejnost.

Jak na to:

Pokud máte o výuku šachu ve své mateřské škole zájem, kontaktujete Středisko volného času Korunka, Ostrava-Mariánské Hory, příspěvková organizace (kontakt)  nebo se obraťte na realizační tým projektu MAP ORP Ostrava III (kontakt), který Vás rád propojí s mateřskou školou, kde výuka probíhá a zkusí zjistit Vaši účast ve výuce k získání potřebných znalostí.

MALÝ ŘEMESLNÍK

V posledních letech se často hovoří o nedostatku kvalifikované pracovní síly v oblasti řemesel, mnoho dětí se nemá kde s řemesly seznámit nebo si je vyzkoušet. Klesá také manuální zručnost dětí nejen předškolního věku, proto je nutné vzbudit v dětech zájem o řemeslo a zvýšení jejich manuální zručnosti. Na základě této potřebnosti jsme v projektu MAP ORP Ostrava II realizovali kurz Malý řemeslník, jež byl zapojenými mateřskými školkami velmi oceňován. Tuto aktivitu tedy můžeme i do dalších mateřských škol doporučit.

Malý řemeslník v projektu MAP:

V rámci projektu MAP ORP Ostrava II byly podpořeny kurzy polytechnického vzdělávání- Malý řemeslník (základů řemeslné výroby), ve kterých se děti seznámily s dílenským nářadím a jeho správným používáním, například s kladivem, šroubováky a pilníky různých velikostí, smirkovým papírem, vrtačkou, dřevěnými polotovary, spojovacím materiálem a dalšími pomůckami a materiály v oblasti řemeslné výroby. Prostřednictvím kurzů byla rozvíjena dětská představivost, zručnost, jemná motorika, trpělivost a cílevědomost. Cílem projektu bylo také vzbudit v dětech zájem o řemeslo jako takové a podpořit tak jejich budoucí uplatnění.

Kurzy pro děti ve věku 5-6 let proběhly v celkem 55 mateřských školách zapojených do projektu MAP ORP Ostrava II. Celkem kurzem prošlo 660 dětí. Na základě zpětné vazby ze zapojených mateřských škol lze tuto aktivitu velmi doporučit.

Přínos pro děti:

Zvýšení zájmu dětí o řemeslo, řemeslnou výrobu, rozvoj manuální zručnosti dětí, jejich představivosti, jemné motoriky, trpělivosti, radost dětí ze zhotoveného výrobku, který si mohou odnést domů a ukázat ho rodičům.

Jak na to:

Pokud Vás aktivita zaujala a rádi byste ji realizovali i ve své mateřské škole, kontaktujete DOV- Dolní oblast Vítkovice, z.s. (kontakt) (DOV aktivitu realizovala v projektu MAP ORP Ostrava II).

NEMOCNICE PRO MEDVÍDKY

Tento projekt dětem pomáhá zbavit se strachu z nemocničního prostředí, lékařů a sester. Důležitou roli zastává velký plyšový medvěd, kterého si děti samy hravou formou ošetřují. Díky této aktivitě se děti samy stávají lékařem, přijímají určitou zodpovědnost a uvědomí si, jak je tato profese pro zdraví člověka důležitá.  Děti vyšetření přihlížejí a snáze si uvědomí, že cílem lékaře je zachraňovat životy a pomáhat, nikoliv ubližovat.

Nemocnice pro medvídky v projektu MAP:

V rámci projektu MAP ORP Ostrava II jsme tuto vzdělávací aktivitu realizovali ve 28ti mateřských školách. Zúčastnilo se jí bezmála 694 dětí mateřských škol. Lektorský tým byl tvořen studenty lékařské fakulty Ostravské univerzity. V rámci podpory rovných příležitostí a snížení diskriminace a šikany mezi dětmi si děti ukázaly, že handicap není nic, čeho by se měly bát a handicapovaní lidé jsou „normální“ lidé, jako jsou oni. Z řad zástupců mateřských škol přišly na tuto aktivitu velmi kladné reference.

Přínos pro děti:

Cílem aktivity je také motivace k učení a poznávání. Aktivita pomocí hry dokáže u dětí rozvíjet představivost a fantazii. Děti si vyzkouší jednoduché vyšetřovací metody, prozkoumají „bříško“ medvěda, a na vlastní oči uvidí, co se v něm vlastně nachází. Tímto způsobem jsou dětem předány informace o lidských orgánech a zdravém stravováním.

Jak na to:

Pokud chcete také tuto aktivitu realizovat ve své mateřské škole, kontaktujte organizaci IFMSA Česká republika, kteří vás s lektory propojí. (kontakt)

BESEDY SE SPISOVATELI

Besedy s Lenkou Rožnovskou

Rozvoj čtenářské pregramotnosti je velmi důležitou součástí předškolního vzdělávání, která vede k osvojování návyků směřujících je čtenářství, tedy ke schopnosti číst s porozuměním textu a používat čtení (i psaní) pro potřebu svého vzdělávání a pracovních výkonů, ale také pro radost a zábavu.

V projektu MAP ORP Ostrava II jsme se na tuto oblast zaměřili prostřednictvím financování besed se spisovatelem v zapojených mateřských školách. Aktivita měla velmi kladné ohlasy, proto ji zde předáváme jako příklad dobré praxe.

Besedy se spisovatelkou Lenkou Rožnovskou v projektu MAP:

V rámci projektu MAP ORP Ostrava II jsme realizovali v prostorách 18ti mateřských škol besedy se spisovatelkou Lenkou Rožnovskou, která s dětmi pročítala její titul „Já, štěně“. Cílem této aktivity bylo především hravou formou vzbudit u dětí zájem o četbu a literaturu, poukázat na profesi spisovatele a motivovat je k samotnému čtení. Spisovatelka byla zástupci MŠ velmi kladně hodnocena, s dětmi vyráběla postavičky psů z papíru, aby bylo jednodušší je vtáhnout do samotného příběhu.

Přínos pro děti:

Cílem aktivity je především děti motivovat a vzbudit u nich zájem o četbu a literaturu. Aktivita také přispívá k podpoře kompetencí v oblasti čtenářské gramotnosti. Děti se samy stávají součástí příběhu, rozvíjí svou fantazii a představivost. Besedy také přispívají k popularizaci četby a dětem předávají bližší náhled na život a profesi spisovatele.

Jak na to:

Pokud máte zájem o realizaci podobných besed ve své mateřské škole, kontaktujte spisovatele, nebo samotnou spisovatelku Lenku Rožnovskou. (kontakt)