Jak zvládat náročné situace ve školách
Jak efektivně zvládat krizové situace ve školním prostředí? To bylo hlavní téma letos prvního Metodického setkání asistentů pedagoga, které se konalo 12. března 2025.
Pod vedením zkušené metodičky PaeDr. Dany Zemánkové se účastníci ponořili do analýzy reálných případů zaslaných samotnými účastníky. Živě diskutovali o vzorcích rušivého chování žáků, jako je snaha o získání pozornosti, boj o moc, touha po pomstě nebo po soucitu. Dále se zabývali otázkami, jak předcházet neúspěchu u žáků a jaké role mohou asistenti pedagoga aktivně a pasivně zastávat.
Během setkání byly podrobně rozebrány dvě anonymizované kazuistiky žáků, které zaslali sami účastníci. Byly představeny různé možnosti a nástroje pro řešení náročných situací s žáky, a asistenti pedagoga diskutovali o tom, co mohou v daných situacích ovlivnit. Hovořilo se o nástrojích ve výchově a vzdělávání, o možnostech a nástrojích školy, jako jsou školní psychologové a speciální pedagogové, a o případech, kdy je nutná spolupráce s OSPOD, PČR, SZ a dalšími institucemi.
Setkání bylo velmi přínosné a účastníci odcházeli s novými poznatky a dovednostmi, které jim pomohou efektivně řešit krizové situace ve školním prostředí.


