Jak pomáhat žákům bezpečně se orientovat v online světě

Digitální prostředí je přirozenou součástí života dětí i dospívajících. Spolu s jeho výhodami však přináší i celou řadu rizik, na která by měli pedagogové umět vhodně reagovat. Těmto tématům se věnoval vzdělávací seminář „Rizika internetu a komunikačních technologií“, který se uskutečnil 21. října 2025.

Cílem semináře bylo pomoci učitelům lépe porozumět online světu svých žáků a naučit se, jak je účinně chránit i podporovat při využívání moderních technologií. Program byl zaměřen na nejnovější trendy a rizika v oblasti internetu, mezi která patří například sharenting, rizikové výzvy, netolismus, sociální sítě a influenceři, sexting, kyberšikana či pornografie.

Jednotlivá témata byla prokládána praktickými kazuistikami, výsledky výzkumů a reálnými příklady z České republiky i dalších zemí EU. Lektor čerpal ze své osobní zkušenosti ze školních praxí i práce s dospívajícími, přičemž obsah semináře byl průběžně aktualizován o nové fenomény digitálního světa.

Velký důraz byl kladen také na pozitivní stránku moderních technologií – jejich smysluplné využívání a schopnost rozvíjet kreativitu či komunikaci. Základní poselství semináře lze shrnout do několika zásad: nestrašit, ale učit zacházet; nezakazovat, ale společně objevovat.

Účastníci si z akce odnesli nejen nové poznatky o prevenci rizik, ale i inspiraci, jak vést žáky k digitálnímu wellbeingu – tedy k bezpečnému, vyváženému a odpovědnému přístupu k technologiím.