Aktualizovaná mapa vzdělávání

Vzdělávání v Česku neslouží všem dětem stejně dobře. Výsledky tady oproti většině Evropy hodně závisí na tom, z jaké rodiny a regionu dítě pochází. Mezi různými kouty země panují hluboké nerovnosti. Velké rozdíly vidíme v propadání a nedokončování ZŠ či míře znalostí a kompetencí dětí. Samotné školy rovné šance zaručit nemohou. Stěžejní roli hrají různé formy chudoby. Děti kvůli exekucím rodičů či nestabilnímu bydlení přichází o podmínky ke studiu, podporu rodin i aspirace. Sociální problémy se netýkají jen nejvíc znevýhodněných krajů, koncentrují se mikroregionálně. Na řadě míst proto vedle sebe existují naprosto odlišné vzdělávací světy. Aby vzdělávání složilo všem dětem stejně dobře, musíme řešit otázku vzdělávání a sociálních podmínek společně.

Už jste viděli aktualizovanou mapu vzdělávání od PAQ Research? Nejdůležitější aktualizací prošly Příběhy vzdělávacího ne/úspěchu. Regionální nerovnosti a vztah mezi vzděláváním a chudobou (exekuce, bytová nouze, sociální vyloučení) nově ukazují i na výsledcích testování, které vypovídají o znalostech a kompetencích žactva. Přibyla také unikátní typologie obcí s rozšířenou působností (ORP) a datová analýza, která ukazuje pozitivní roli mateřských škol či podpůrných pozic v boji se vzdělávací neúspěšností.

Další mapy vzdělávání naleznete ZDE.