Analýza finančního vzdělávání v ZŠ v ORP Ostrava
Dle metodického portálu RVP.cz je finanční gramotnost definována jako „soubor znalostí, dovedností a hodnotových postojů občana nezbytných k tomu, aby finančně zabezpečil sebe a svou rodinu v současné společnosti a aktivně vystupoval na trhu finančních produktů a služeb. Finančně gramotný občan se orientuje v problematice peněz a cen a je schopen odpovědně spravovat osobní/rodinný rozpočet, včetně správy finančních aktiv a finančních závazků s ohledem na měnící se životní situace“. Definice finanční gramotnosti je strukturovaná. Finanční gramotnost jako správa osobních/rodinných financí zahrnuje tři složky: gramotnost peněžní, cenovou a rozpočtovou.
Finanční gramotnost je ve školách vyučována dle Standardu finanční gramotnosti, který stanovuje cílovou úroveň FG pro žáky základních a studenty středních škol. Aktuální Standard finanční gramotnosti je vždy implementován do rámcových vzdělávacích programů škol při jejich nejbližší revizi a je tak pevnou součástí výuky v ZŠ. Standard FG je sestavován odbornou pracovní skupinou složenou ze zástupců Ministerstva financí, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, Ministerstva práce a sociálních věcí, Národní pedagogický institut, Česká školní inspekce a další subjekty.
Potřeba analýzy výuky finanční gramotnosti v podmínkách města Ostravy, respektive ORP Ostrava, vychází z identifikovaných potřeb škol, zjišťovaných v projektu Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Ostrava II, ale také ze Strategie vzdělávání města Ostravy 2030 a navazujícího Akčního plánu města Ostravy pro rok 2022.
Pro vypracování analýzy byly zvoleny dvě základní metody, a to průzkum trhu v oblasti nabídky různých subjektů pro výuku finanční gramotnosti a také realizace dotazníkového šetření v základních školách v ORP Ostrava. Dotazníkové šetření probíhalo v listopadu 2022, průzkum trhu byl realizován souběžně a dokončen v prosinci 2022. Do dotazníkového šetření se zapojilo 43 z celkem 92 ZŠ nacházejících se v řešeném území.
Provedenou analýzou nabídky různých subjektů působících ve školství a vzdělávání a provedeným dotazníkovým šetřením bylo zjištěno:
- základní školy v ORP Ostrava se liší přístupem k výuce finanční gramotnosti, a to ať už ročníkem, ve kterém se s FG začíná, počtem vyučovacích hodin věnovaných této oblasti, ale i rozsahem mimovýukových aktivit nabízených školami
- školy nejčastěji začínají s FG rovnou od 1. třídy nebo následně od 2. stupně, tzn. od 6. třídy
- v některých školách je do výuky zařazen předmět Finanční gramotnost, ve většině škol je však oblast FG vyučována v rámci matematiky nebo občanské výchovy,
- ve většině ZŠ jsou realizovány projektové dny s tématikou FG nebo mimovýukové aktivity s tímto tématem,
- do škol postupně proniká participativní rozpočtování, a to nejen s ohledem na prospěšnost v oblasti FG, ale i díky přesahu do jiných oblastí (podnikavost, kreativita, marketing),
- školy často spolupracují s externími subjekty, nejčastěji s Českou spořitelnou, Československou obchodní bankou a Českou bankovní asociací,
- ke zlepšení výuky finanční gramotnosti by školy potřebovaly: výukové počítačové programy, získání přehledu o dostupných aplikacích, se kterými lze pracovat s běžnými digitálními pomůckami, zajímavé, cílené materiály do výuky na odborné úrovni s garancí kvality, kvalitní pracovní listy, přípravy na vyučovací hodiny pro žáky na 1. stupni, odborníky z praxe ve výuce, spolupráci s bankovními ústavy, aktivní pedagogy, větší časovou dotaci pro tuto oblast, aktivity pro žáky spojené s FG, příklady dobré praxe, ukázkové hodiny,exkurze a workshopy
- nabídka externích subjektů je široká, každá škola má možnost si zvolit svůj způsob výuky FG a oslovit ke spolupráci různé subjekty z řad bank včetně České národní banky (tyto služby jsou obvykle poskytovány bezplatně)
- k dispozici jsou bezplatné materiály a pracovní listy,
- k dispozici je několik bezplatných webových aplikací nebo soutěží/kvízů, kterými lze zpestřit výuku,
- pořádány jsou i celostátní/celoevropské soutěže s tématikou FG.
Analýzu výuky finanční gramotnosti obsahující nabídky pro školy od bankovních i nebankovních subjektů a podrobné informace z dotazníkového průzkumu naleznete ZDE.