Doporučené zdroje informací k tématu školního systému podpory nadaných žáků

Deklarace práv nadaných dětí v systému vzdělávání podle NAGC [online]. [cit. 2022-04-05]. Dostupné z: https://www.talentovani.cz/dalsi-dulezite-stranky/pravni-a-strategicke-dokumenty/deklarace-prav-nadanych-deti.

DOLEŽILOVÁ, Veronika. Mimořádně nadaní v novém systému vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami [online]. 22-2-2018 [cit. 09-04-2022]. Dostupné zde: https://www.qiido.cz/wp-content/uploads/2020/09/qiido-rodice_za_inkluzi__dolezilova_pppmnnovysystempo2018c2_.pdf.

Koncepce podpory rozvoje nadání a péče o nadané na období 2014-2020. [online]. Dostupné zde: https://195.113.76.22/vzdelavani/14-informace-ke-vzdelavani-nadanych-zaku.

Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. MŠMT. Praha: 2021. [online]. Dostupné zde: https://www.msmt.cz/file/56051/.

Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. MŠMT. Praha: 2021.  [online]. Dostupné zde: https://www.msmt.cz/file/56005/.

Strategie vzdělávací politiky České republiky do roku 2030+ [online]. Dostupné z: https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/strategie-2030.

Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných ve znění účinném od 1. 9. 2021. Zákony pro lidi [online]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2016-27.

Vyhláška č. 48/2005 o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky ve znění účinném od 1. 9. 2021. Zákony pro lidi [online]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2005-48#.

Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Zákony pro lidi [online]. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2004-561.

FELCMANOVÁ, Lenka, Lenka HEČKOVÁ, Lucie MYŠKOVÁ, et al. Přístupy k náročnému chování dětí a žáků ve školách a školských zařízeních a možnosti jeho řešení: metodické doporučení [online]. Praha: Česká školní inspekce, 2021. ISBN 978-80-88087-56-4. Dostupné z: https://www.csicr.cz/CSICR/media/Elektronicke-publikace/2021/MD_Pristupy_k_narocnemu_chovani_deti_a_zaku/html5/index.html?pn=1.

Kritéria hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání [online]. Praha. Česká školní inspekce, 2023. Dostupné z: https://www.kvalitniskola.cz/Kriteria-hodnoceni/O-kriteriich

Školní participativní rozpočet. Inspirace a příklady dobré praxe z městské části Ostrava Jih. [online]. Dostupné z: https://nasjih.cz/skolni-participativni-rozpocet

BETTS, George T. and Maureen NEIHART. Profiles of the gifted and talented. Gifted child quarterly 32(2), 1988, s. 248–253. [online, cit. 09-04-2022]. Dostupné z: https://talentstimuleren.nl/?file=700&m=1381450002&action=file.download.

FOŘTÍK, Václav. Nové testy IQ. Praha: Plot, 2009. ISBN 978-80-7428-002-3.

FOŘTÍK, Václav a FOŘTÍKOVÁ, Jitka. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-297-3.

GARDNER, Howard. Dimenze myšlení. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-279-3.

HAVIGEROVÁ, Jana Marie. Pět pohledů na nadání. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3857-4.

HAVIGEROVÁ, Jana Marie a Blanka KŘOVÁČKOVÁ. Co bychom měli vědět o nadání. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011. ISBN 978-80-7435-092-4.

KRAFFT, Thomas von a SEMKE, Edwin. Test nadání: [objevte silné stránky svého dítěte]. Praha: Ikar, 2003. ISBN 80-249-0257-5.

MACHŮ, Eva. Pedagogická orientace: Nadané děti, jejich identifikace a zařazení do vzdělávacího programu [online]. 15. Brno: MUNI, 2005 [cit. 04-05-2022]. ISSN 1805-9511. Dostupné z: https://journals.muni.cz/pedor/issue/view/134.

NOMI – metoda k identifikaci nadaných dětí v mateřské škole. Dostupné z: https://zapojmevsechny.cz/clanek/nomi-metoda-k-identifikaci-nadanych-deti-v-materske-skole

MÖNKS, F. J. a Irene H. YPENBURG. Naše dítě je velmi nadané: rukověť pro rodiče a učitele. Praha: Grada, 2002. Výchova a vzdělávání. ISBN 80-247-0445-5.

PORTEŠOVÁ, Šárka. Dvojí výjimečnost. In: Nadané děti [online]. 27-02-2021. Dostupné z: https://www.nadanedeti.cz/odborne-zdroje-clanky-dvoji-vyjimecnost. [cit. 04-09-2022]

PORTEŠOVÁ, Šárka. Typologie nadaných dětí. In: Nadané děti [online]. 27-02-2021. Dostupné z: https://www.nadanedeti.cz/odborne-zdroje-clanky-typologie-deti. [cit. 04-09-2022].

SOKOLOVÁ, Hana, Alena POKORNÁ a Markéta FIŠEROVÁ. Školní zralost a nadané dítě. Praha: Raabe, 2020. Školní zralost. ISBN 9788074964534.

STEHLÍKOVÁ, Monika. Nadané dítě: jak mu pomoci ke štěstí a úspěchu. Praha: Grada, 2018. ISBN 9788027105120.

STEHLÍKOVÁ, Monika. Život s vysokou inteligencí: průvodce pro nadané dospělé a nadané děti. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-271-0101-6.

VALENTOVÁ, Ingrid. Pozor schod! Aneb co s nadaným žákem. Praha: Národní pedagogický institut České republiky, 2023. Dostupné zde: https://drive.google.com/file/d/1hAZ-aI3BDyBRdS-xXPd-PshsHnqT3qCQ/view?usp=drivesdk [cit. 23-02-2024].

GORDON, Thomas. Škola bez poražených: praktická příručka efektivní komunikace mezi učitelem a žákem. Přeložil Julie ŽEMLOVÁ. Praha: Malvern, 2015. ISBN 978-80-7530-006-5.

KOPŘIVA, Pavel. Respektovat a být respektován. 3. vyd. Kroměříž: Spirála, 2008. ISBN 978-80-904030-0-0.

Doporučené zdroje a inspirativní dokumenty jsou k nahlédnutí u koordinátorky podpory nadání nebo na webech jednotlivých škol.

ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.

JURÁŠKOVÁ, Jana. Základy pedagogiky nadaných. Pezinok: Formát, 2003. ISBN 80-89005-11-X.

KOLEKTIV AUTORŮ. Nadání je potřeba rozvíjet. Metodická příručka pro pedagogické pracovníky. Most: Most 2000, 2013. Dostupné z: https://deti.mensa.cz/index.php?pg=odborne-informace–pracovni-listy–most-2000.

KOLEKTIV AUTORŮ. Nadání je potřeba rozvíjet. Pracovní karty pro nadané žáky 1. stupně základní kšoly. Most: Most 2000, 2013. Dostupné z: https://deti.mensa.cz/index.php?pg=odborne-informace–pracovni-listy–most-2000.

KOLEKTIV AUTORŮ. Problematika péče o nadané žáky na základních a středních školách. Metodická příručka + soubor pracovních listů. Trutnov: Vzdělávací centrum Turnov, o. p. s., 2011. ISBN: 978-80-260-0185-0.

KOVÁŘOVÁ, Renata a Iva KLUGOVÁ. Edukace nadaných dětí a žáků. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009. ISBN 978-80-7368-430-3.

LOUDOVÁ STRALCZYNSKÁ, Barbora; KOŽELUHOVÁ, Eva; VARGOVÁ, Mária; UHRINOVÁ, Miriam; BENYAK, Jozef et al. Projektové a činnostní učení v předškolním vzdělávání: metodika pro učitele. Praha: Raabe, 2023. ISBN 978-80-7496-522-7.

Modely vyvážené inkluze [online]. [cit. 2022-04-05]. Dostupné z: https://sites.google.com/view/modely-vyvazene-inkluze/.

PETTY, Geoffrey. Moderní vyučování. 6., rozš. a přeprac. vyd. Přeložil Jiří FOLTÝN. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0367-4.

Test učebních stylů [online]. [cit. 2022-04-16]. Dostupné z: https://www.scio.cz/1_download/Test_ucebnich_stylu_vystupy.pdf .

DWECK, Carol S. Nastavení mysli: nová psychologie úspěchu, aneb, naučte se využít svůj potenciál. V Brně: Jan Melvil Publishing, 2015. Žádná velká věda. ISBN 978-80-87270-75-2.

MÜHLFEIT, Jan a Kateřina KRŮTOVÁ. Odemykání dětského potenciálu: každé dítě je originál. [Brno]: Management Press, [2019].

SELIGMAN, Martin E. P. Vzkvétání: nové poznatky o podstatě štěstí a duševní pohody. Brno: Jan Melvil, 2014. Pod povrchem. ISBN 9788087270950.

STERNBERG, Robert J. Úspěšná inteligence: jak rozvíjet praktickou a tvůrčí inteligenci. Praha: Grada, 2001. ISBN 80-247-0120-0.

VYKOUPILOVÁ, Hana a ZITKOVÁ, Helena. Připravte děti na život: rozvoj soft skills pro každého. V Brně: BizBooks, 2021. ISBN 978-80-265-1013-0.

EASTAWAY, Robert a WELLS, D. G. 100 mozkocvičných hádanek: logické problémy, matematické úkoly a slovní hříčky. Přeložil Jakub KRÁSENSKÝ. Praha: Portál, 2020. ISBN 978-80-262-1627-8.

FOŘTÍK, Václav. Zábavná matematika a logika pro bystré děti. Ilustroval Antonín ŠPLÍCHAL. V Praze: Fragment, 2020. ISBN 978-80-253-3877-3.

FOŘTÍKOVÁ, Jitka. Talent a nadání: jejich rozvoj ve volném čase. Aktualiz. vyd. Praha: NIDM – Národní institut dětí a mládeže MŠMT, 2009. ISBN 978-80-86784-75-5.

HAMER-MORTON, James. Hádanky a hlavolamy Sherlocka Holmese: úniková hra: vyluštěte interaktivní šifry a zachraňte se z tajemných místností. Přeložil Eva VLČKOVÁ. Universum (Euromedia Group). Praha: Euromedia Group, 2021. ISBN 978-80-242-7097-5.

PETROVIĆ, Uroš. Enigmatické hádanky. Ilustroval Ilija MELENTIJEVIĆ, přeložil Drahomíra RAVEANE. Praha: Mensa České republiky, 2015-. ISBN 978-80-904666-2-3.

DIAGNOSTIKA KLIMATU ŠKOLNÍ TŘÍDY. Online. In: Katalog podpůrných opatření. Metodika identifikace sociálního znevýhodnění. 1. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015. ISBN 978-80-244-4675-2. Dostupné z: http://katalogpo.upol.cz/metodika-identifikace-socialniho-znevyhodneni/3-vybrane-oblasti-pedagogicke-diagnostiky/3-6-diagnostika-klimatu-skolni-tridy/. [cit. 2024-02-23].

Krok za krokem třídnickou hodinou s JSNS.cz. Online. Člověk v tísni, 2023. ISBN 978-80-7591-085-1. Dostupné z: https://www.jsns.cz/o-jsns/aktuality-a-media/ke-stazeni. [cit. 2024-02-23].

Máte-li tip na zařazení informačního zdroje, napište ho prosím na email martina.caputova@gmail.com.

Datum poslední aktualizace: 23.02.2024