Jak na lepší pochopení textu v přírodovědných předmětech?

Podstatou čtenářské gramotnosti není jen prostá dovednost čtení textu, ale to, zda dokážeme z přečteného textu získat potřebné informace, zda je dokážeme pochopit, interpretovat a kriticky posoudit. Schopnost porozumět psanému textu a přemýšlet o něm je klíčovou dovedností, kterou se snažíme prostřednictvím dalšího vzdělávání, inspirace a motivace pedagogů přenést na žáky.

Rozvoji čtenářské gramotnosti se v rámci aktivit MAP věnujeme už dlouhodobě. K tomuto tématu jsme v minulosti uspořádali již několik seminářů pro pedagogy, ale nabízíme také aktivity pro děti a žáky. V pátek 13. září proběhl workshop RWCT – v přírodovědných předmětech, pod vedením lektorky Mgr. Moniky Chrobákové.

Účastníci z řad pedagogů si na vlastní kůži prožili čtyři názorné vyučovací hodiny plné praktických cvičení k rozvoji čtenářských a pisatelských dovedností, také i her a pokusů z oblasti přírodních věd. Museli třeba odhadnout, která plechovka limonády plave lépe.  Co myslíte, potopila se rychleji ta s cukrem nebo bez? Každý zábavný pokus byl úzce propojený s rozvojem čtenářské dovednosti. Složení, které bylo uvedeno na plechovkách limonád, bylo podrobeno důkladnému zkoumání a porovnávání. Z čehož pak pedagogové učinili závěr a odůvodnili si, proč šla zrovna tahle plechovka rychle ke dnu.

Velkým přínosem bylo také sdílení vlastních zkušeností a debata o dalších zdrojích inspirace na podporu čtenářské gramotnosti u dětí.

Podle kladných ohlasů vidíme, že téma čtenářské gramotnosti je u vás oblíbené. Proto ať už jste pedagog českého jazyka, biologie, chemie nebo fyziky, přijměte  pozvání na náš další kurz, a to Čtením a psaním ke kritickému myšleníMgA. Ninou Ruthovou.