Kariérové poradenství a ekologická výchova v ZŠ a MŠ B. Dvorského, Ostrava

Na základě výborné spolupráce s aktivním panem ředitelem Milošem Kosíkem a jeho kolegy ze Základní školy a mateřské školy B. Dvorského 1049/1, Ostrava – Bělský Les vám tentokrát přinášíme příspěvky o významu samostatného kariérového poradce v základní škole a o spolupráci školy s OZO Ostrava v oblasti ekologické výchovy.

V ZŠ B. Dvorského žákům pomáhají dva kariéroví poradci

Nejen školní psycholog nebo výchovný poradce, ale také poradce kariérový patří k pracovníkům, kteří ve školách pomáhají žákům s jejich starostmi, zásadními rozhodnutími či životními volbami. V Základní škole B. Dvorského v ostravské čtvrti Bělský Les jsou dětem k dispozici hned dva kariéroví poradci. 

„Kariérový poradce poskytuje individuální konzultace žákům a zákonným zástupcům, pomáhá dětem s volbou střední školy a budoucího povolání, vede motivační pohovory, jejichž cílem je předcházet školní neúspěšnosti, podporuje žáky se sociálním znevýhodněním, zajišťuje exkurze především pro žáky posledních ročníků s cílem motivovat je při volbě střední školy,“ popsala paní učitelka a kariérový poradce školy Andrea Tomášová.

V rámci kariérové poradenství je škola zapojena do dvou projektů. Jeden funguje už čtvrtý rok (Podpora kariérového poradenství z rozpočtu města Ostravy), druhý projekt, s názvem Podpora škol se sociálně znevýhodněnými žáky, je letos novinka. Tyto granty zajišťují jak finanční zázemí, tak další rozvoj kariérového poradenství ve škole. 

„Spolupracujeme s Moravskoslezským paktem zaměstnanosti, který nabízí exkurze do středních škol, pracovních provozů a také metodická setkání a další vzdělávání kariérových poradců. Žáci navštívili například Den řemesel ve Střední škole stavební a dřevozpracující, absolvovali také exkurzi ve Střední škole služeb a podnikání, kde se seznámili s obory prodavač a aranžér a podívali se také do provozu. V plánu máme exkurzi do Centra psychologické pomoci, které může žáky motivovat ke studiu psychologie nebo sociálních služeb,“ uvedla dále Andrea Tomášová.

Kariérové poradenství se uplatňuje také v každodenní výuce. „Je to například ve výukovém bloku člověk a svět práce v předmětu pracovní činnosti, kde žáci dostávají instrukce k vyplňování přihlášek na střední školu,“ upřesnila Andrea Tomášová.

A jak je to s kariérovým poradenstvím na první stupni? „Co se týče žáků 1. až 5. tříd, kariérové poradenství prolíná například do prvouky, kde se děti seznamují s různými povoláními, jejich náplní a smyslem,“ přiblížila kariérová poradkyně pro děti prvního stupně Lenka Lindovská. 

V ZŠ B. Dvorského na ekologii nezapomínají

Je sice pravda, že ZŠ B. Dvorského se výrazně zaměřuje na sport a jazyky (má sportovní třídy, intenzívně spolupracuje se sportovními kluby, připravuje žáky na mezinárodní jazykové zkoušky apod.), stranou ale nestojí ani oblasti jako kultura či právě ekologická a environmentální výchova. Ta se do života školy promítá mnoha způsoby, od spolupráce s různými organizacemi, přes zapojení do soutěží a projektů až po školní zahradu.

„Třídy chodí na přednášky a workshopy OZO Ostrava, zapojujeme se do aktivit podporujících životní prostředí, jako jsou sběrové akce, například Recyklohraní, v němž se sbírají použité baterie a drobné elektro a žáci plní také osvětové úkoly. Každoročně získáváme přední umístění v rámci kraje,“ přiblížila paní učitelka Kristýna Kubištová, která ekologickou výchovu ve škole koordinuje.

V poslední době se škola může pochlubit prvním místem v kampani a soutěži Pěšky do školy, a to dokonce na celostátní úrovni.

„Měli jsme z toho obrovskou radost, vždyť jsme byli první mezi skoro třemi stovkami škol!“ neskrývala nadšení paní učitelka Kubištová, která se svými žáky loni také neváhala zbavovat Bělský les odpadků v kampani Ukliďme Česko.

V posledních dvou letech škola také buduje na svém pozemku zahradu, která slouží jako výukový materiál i jako relaxační zóna. Bio odpad, který zahrada produkuje, lze u školní budovy nově sypat do speciální popelnice. Ve škole se třídí také plastový odpad – na chodbách jsou umístěny lisy na PET lahve a v každé třídě je žákům k dispozici koš na plasty. Ekologická témata prolínají různými předměty, od výchovy k občanství a ke zdraví, přes jazyky až po výtvarnou výchovu nebo přírodopis.


Realizační tým MAP ORP Ostrava III děkuje za poskytnutí poutavých příspěvků i fotografií.