Když se školka změní v dílnu

Jak vypadá den, kdy se děti v mateřské škole promění v mostní inženýry nebo stavitele měst? Díky vzdělávací aktivitě Polytechnické vzdělávání a řemesla v MŠ v ORP Ostrava si to mohly děti vyzkoušet na vlastní kůži. Do školek jsme přinesli aktivity, které dokazují, že technika a stavitelství rozhodně nejsou jen pro dospělé – naopak, s trochou fantazie a správného vedení se z nich může stát zábavná hra, která děti naučí mnohem víc, než si samy uvědomí. V souladu s Komenského myšlenkou „Škola hrou“ dlouhodobě přibližujeme dětem z mateřských škol svět stavitelství prostřednictvím různých interaktivních programů – v červnu byly nejpopulárnější tyto dva – Stavitel mostů a Stavitel měst.

Malí inženýři v akci

Čtyřikrát během června se školky proměnily v malá staveniště mostů. Děti se pod vedením lektora ocitly v pohádkovém království, kde objevily, proč mosty spojují nejen místa, ale i lidi. A nebylo to jen o povídání – každý si mohl zkusit postavit vlastní most a zjistit, jak funguje pevnost a stabilita. Když malí stavitelé zvládli svůj most, pustili se do týmové výzvy – spojit síly a postavit jeden velký most, který udrží všechno pohromadě. Tak si děti procvičily nejen jemnou motoriku a logické myšlení, ale hlavně spolupráci a trpělivost.

Když se rodí město

Druhá aktivita Stavitel měst, která se konala v průběhu června hned šestkrát, zavedla děti do světa urbanismu a městského plánování. Lektor jim zábavnou formou vysvětlil, jak vznikají města a proč je důležitá bezpečnost na stavbě – například nošení helmy. Děti se seznámily s tím, jaké stavby tvoří městskou infrastrukturu a proč je správná výstavba tak zásadní. Každý malý stavitel si mohl navrhnout svou vlastní budovu a poté společně se spolužáky vytvořit model celého města. Aktivita posílila jejich prostorové vnímání, jemnou motoriku a schopnost spolupráce, zároveň v nich podpořila zájem o technické obory.

Obě aktivity ukázaly, že i ti nejmenší dokážou chápat technické principy, když se jim podají srozumitelně a hravě. Děti si osvojily základní logiku stavby, naučily se pracovat samostatně i ve skupině a možná v sobě objevily budoucí inženýry, architekty nebo projektanty.

S aktivitou Polytechnické vzdělávání a řemesla v MŠ v ORP Ostrava budeme pokračovat i v novém školním roce. Z nabídky si můžete vybrat i další z programů – například Stavitel věží, Malý architekt nebo Malý zpracovatel odpadů. Zájemci se mohou už nyní hlásit a nabídnout tak dětem další příležitost objevovat svět techniky a řemesel hravou a smysluplnou cestou.