Kulatý stůl o praxích studentů pedagogických oborů předškolního vzdělávání

Na ostravském Magistrátě se 20. listopadu uskutečnil kulatý stůl s tématikou praktické přípravy studentů oborů týkajících se předškolní pedagogiky. Setkání, realizované z iniciativy pracovní skupiny pro předškolní vzdělávání a péči, se zúčastnili zástupci ostravských mateřských škol, Pedagogické fakulty Ostravské univerzity, AHOL – Vyšší odborné školy, SPgŠ a SZŠ Krnov, SŠ prof. Zdeňka Matějčka, SPŠ a SZŠ sv. Anežky České Odry, SŠ PRIGO a také zástupci realizačního týmu projektu MAP ORP Ostrava IV. Setkání proběhlo ve vstřícné, přátelské atmosféře, k čemuž přispěli všichni zúčastnění.

Téma setkání – praxe, celková organizace praktické přípravy studentů připravujících se na profesi pedagoga předškolního věku, očekávání jednotlivých stran, naplnění jejich požadavků, ale i kvalitní budoucí spolupráce – vyplynulo z široké diskuse v rámci několika jednání pracovní skupiny pro předškolní vzdělávání a péči (PS PVP) MAP ORP Ostrava IV, a také na základě konzultací s mateřskými školami zapojenými do oblastní sítě mateřských škol v ORP Ostrava.

Diskuse byla zaměřena na několik klíčových témat týkajících se praxí studentů pedagogických oborů. Účastníci se shodli, že současné nastavení rámcových vzdělávacích programů pro střední školy není ideální, protože u studentů vyžaduje praxi jak v mateřských školách (MŠ), tak v mimoškolní pedagogice. Byla zdůrazněna potřeba rozdělení předškolní a mimoškolní pedagogiky a zlepšení provázanosti mezi středními, vyššími odbornými a vysokými školami, k čemuž by napomohla například úprava přijímacího řízení v podobě zvýhodnění studentů, kteří absolvovali nižší stupeň vzdělávání s pedagogickou tématikou. Dalším důležitým bodem byla délka a obsah praxí, kde školy mohou praxe mírně přizpůsobit svým potřebám, ale základní parametry jsou pevně dané v RVP pro SŠ.

Účastníci rovněž řešili motivaci studentů pro studium pedagogických oborů, potřebu lepší přípravy a zadání pro praxe a význam vzájemné reflexe mezi studenty a mateřskými školami.

Na závěr celého jednání se přítomní shodli na potřebě pokračovat v započaté společné diskusi a hledat nové možnosti pro zlepšení regionálního předškolního vzdělávání .