Ohlédnutí za vzdělávacími aktivitami pro děti
Jaké vzdělávací aktivity si mohly děti a žáci v uplynulém půl roce vyzkoušet? To se dozvíte v dnešním příspěvku, a že jich nebylo málo! Všechny uskutečněné aktivity byly zcela zdarma a byly plně hrazeny z projektu MAP ORP Ostrava IV.
Čtení není nuda
V prvním červnovém týdnu, v rámci týdne čtení dětem, se konala akce Čtení není nuda! Sedm vybraných herců a hereček z Divadla loutek Ostrava zavítali každý den do tří tříd mateřských škol v Ostravě. Společně s dětmi si herci přečetli tři pohádky z knížky Povídání o pejskovi a kočičce. Smyslem aktivity je vzbudit již u těch nejmenších dětí zájem o četbu, literaturu, soustředěně poslouchat, porozumět textu. Zároveň u budoucích čtenářů formovat čtecí návyky a podporovat dětskou představivost. Děkujeme všem zapojeným školkám a doufáme, že si čtení s divadelníky užily.
Dramadílny
Ve spolupráci se spolkem THeatr Ludem přinášíme do škol vzdělávací program Dramadílny. Od dubna letošního roku lektoři navštívili pět základních škol v Ostravě (ZŠ Škrobálková, ZŠ Stará ves nad Ondřejnicí, ZŠ Matiční, ZŠ Košaře, Soukromá ZŠ speciální pro žáky s více vadami Železárenská 5). Lektoři využívají zážitkových metod dramatické východy a formou aktivního zapojení, vzdělávají žáky ve vybraných vzdělávacích oblastech. Žáci si osvojují veškeré předávané informace přímým prožitkem ze hry, čímž se učí aktivně pracovat s předávanými informacemi a vytvořit si na ně vlastní názor.
Chcete i u vás zažít výuku dramatickou výchovou? Stačí vyplnit formulář a my se s Vámi posléze spojíme a nabídneme Vám termín. Aktuálně můžeme zájemcům nabídnout 1x téma vhodné pro 2.-5. třídu, 1x téma vhodné pro 3.-5. třídu, 1x téma vhodné pro speciální třídy, 1x téma vhodné pro 4.-.6. třídu a 2x téma pro 1.-2. třídu. Podmínkou účasti je realizace stejného tématu ve dvou třídách po sobě.
Divadlo utlačovaných
Otevřít s žáky nepříjemná témata jde i kreativně, důkazem toho může být tzv. metoda Divadla utlačovaných. Jedná o využití reálných životních příběhů a divadelních technik k práci s těmi, kteří mají osobní zkušenost s nějakou formou útlaku. Metoda se tak nenásilnou cestou snaží nejen o reflexi aktuální situace, ale směřuje k sociální komunikaci, rozvoji sociálního cítění, kritického myšlení, ideálně pak i k nápravě.
Od března letošního roku jsme ve spolupráci s divadelním souborem OSUd navštívili už osm základních škol v Ostravě a blízkém okolí. Do škol jsme přivezli projekt Divadlo utlačovaných v podání divadelního souboru OSUd. Jeho členové jsou studenti a absolventi oboru Sociální pedagogika na Ostravské univerzitě. Se svým představením SMEČ, určeným pro 2. stupeň základních škol, se dotýkají problematiky rozvodů a jejich dopadů na děti.
Velice nás potěšily pozitivní ohlasy žáků i pedagogů, kteří se představení zúčastnili. Jsme moc rádi, že se žáci dokážou před svými spolužáky otevřít a společnými silami řeší situace, ve kterých si mnohdy připadají sami a bezradní. V příštím roce Divadlem utlačovaných obohatíme dalších 10 škol nejen z Ostravy.
Polytechnické vzdělávání v ZŠ v ORP Ostrava – Třída vynálezců
Technika může být velké dobrodružství a ve spolupráci s Vysokou školou báňskou o tom přesvědčujeme žáky základních škol. Týdenní kreativně motivační program je zaměřený na podporu tvůrčího myšlení. Hlavním cílem je vzbudit zájem o techniku, podpořit podnikavost a schopnost sebeprezentace žáků druhého stupně ZŠ.
V letošním roce proběhly už dva kurzy na ZŠ Komenského a ZŠ Gen. Janka. Aktivity vedli zkušení lektoři, kteří podle metodiky „odhal – zkoumej – inovuj“ vedli žáky k tvorbě a realizaci vlastních technických nápadů. Díky Třídě vynálezců se žáci nenásilnou formou dozvídají, že všude kolem nás je spousta vynikajících technických řešení. V průběhu týdne pak děti prozkoumaly, co by mohli ve svém okolí vylepšit, svůj nápad dále rozvíjely až do fáze řešení, které pak v závěru programu samostatně prezentovaly svým spolužákům.