Platforma pro školní knihovníky ukázala, jak dětem zpřístupnit knihy

V pořadí třetí ze série čtyř odborných setkání určených nejen školním knihovníkům se uskutečnilo 29. května a přineslo opět řadu cenných podnětů, praktických tipů z praxe. Platforma pro školní knihovníky se stala místem sdílení zkušeností, otázek a nápadů, jak přivést děti ke knihám a jak z knihovny udělat živou součást školy.

Hlavním tématem letošního setkání bylo zatraktivnění školních knihoven a jejich efektivní propojení s každodenním děním ve škole. Výraznou osobností programu byla Petra Schwarzová Žallmannová – blogerka (Opičí matka), knižní recenzentka časopisu Tvar. Součástí jejího vystoupení bylo představení širokého spektra knižních novinek, které by mohly obohatit školní knihovní fondy. Právě díky své recenzentské činnosti má přehled o aktuálně kvalitní a dětem blízké literatuře.

Lektorka zároveň připomněla osvědčené zásady, které na metodických setkáních opakovaně zaznívají – například to, že knihy by měly být vystaveny nejlépe obálkou směrem ven, protože právě vizuální podoba knihy je tím prvním, co dítě zaujme. Děti by měly mít možnost knihy nejen vídat, ale i spontánně brát do ruky a listovat v nich i mimo knihovnu – třeba ve třídách nebo na chodbách. „Pokud děti obklopíme knihami, stanou se přirozenou součástí jejich světa,“ zaznělo z její prezentace.

Mezi další praktické tipy patřila pravidelná obměna fondu a odvaha vyřazovat staré, poškozené či dlouhodobě nevyužívané knihy – ty mohou najít nové uplatnění například ve výtvarných aktivitách. Inspirativní byl i návrh, jak aktivně zapojit rodiče. Pokud škola ukazuje, že knihy a čtení jsou její přirozenou součástí, rodiče mají větší motivaci školu podpořit, třeba i zakoupením nových titulů.

O své zkušenosti se podělila také Mgr. Liana Svobodová ze ZŠ Slezská Ostrava, Bohumínská 72, která představila fungování školní knihovny i konkrétní čtenářské projekty. Upozornila rovněž na možnosti financování nových knih a ukázala, že i menší knihovna může být silným motorem čtenářské gramotnosti ve škole.

Důležitý kontext a aktuální informace z oblasti metodické podpory školních knihoven nabídla Lenka Klemšová, metodička pro školní knihovníky, která přítomným poskytla praktické podněty a vhled do současné situace v oblasti rozvoje čtenářství.

Setkání bylo nabité inspirací, konkrétními příklady a otevřeným sdílením. Potvrdilo, že školní knihovna už dávno není jen místem pro půjčování knih – může se stát skutečným srdcem školy, kde se rodí vztah ke čtení, zvědavost a chuť objevovat svět.