Plynulý přechod z předškolního do základního vzdělávání: nové materiály pro rodiče a pedagogy
Národní pedagogický institut ČR zveřejnil nové inspirativní materiály, které mají pomoci rodičům i učitelům podpořit děti při důležitém životním kroku – přechodu z mateřské školy do základního vzdělávání. Cílem je usnadnit dětem adaptaci, posílit jejich připravenost a zároveň nabídnout dospělým jasné a praktické návody, jak mohou celé období provázet s větším klidem a jistotou.
Desatero pro rodiče před nástupem dítěte do školy
Pro rodiče, jejichž děti se chystají do první třídy, vzniklo Desatero Jak můžete pomoci svému dítěti před nástupem do základní školy. Přehledným a srozumitelným způsobem shrnuje, co všechno mohou dospělí udělat, aby dítěti usnadnili start školní docházky – od podpory samostatnosti až po rozvoj komunikačních dovedností či budování zdravých návyků.
Jak podpořit dítě v prvních týdnech školní docházky
Období po nástupu do školy bývá pro děti i rodiče náročné. Proto na desatero navazuje informační leták Jak můžete podpořit své dítě v prvních týdnech školní docházky, který nabízí konkrétní doporučení pro zvládnutí adaptace: jak o škole mluvit, jak dítě povzbuzovat a jak reagovat na případné obavy či únavu.
Více inspirace na webu NPI ČR
Další materiály, metodické tipy a podporu pro učitele i rodiče lze najít na webových stránkách Národního pedagogického institutu ČR. K dispozici jsou materiály k hodnocení školní připravenosti, spolupráci MŠ a ZŠ i konkrétní aktivity, které pomáhají dětem zvládnout změny s větší pohodou.
Informace k zápisům do 1. ročníku ZŠ v roce 2026
Součástí publikovaných materiálů jsou také dokumenty určené zákonným zástupcům dětí, které čeká zápis do první třídy:
- Informace k zápisu do 1. ročníku základních škol v roce 2026
- Odklad povinné školní docházky pro děti narozené 1. 9. 2019 – 31. 3. 2020
- Odklad povinné školní docházky pro děti narozené 1. 4. 2020 – 31. 8. 2020
Tyto dokumenty poskytují přehled legislativních kroků, potřebných náležitostí i doporučení, která rodičům pomohou v rozhodování o školní připravenosti dítěte.
