Rozvoj grafomotoriky a vizuomotoriky v předškolním vzdělávání
Dne 5. listopadu 2025 proběhlo Metodické setkání přípravných tříd a speciálních pedagogů MŠ, které bylo věnováno problematice rozvoje grafomotorických a vizuomotorických dovedností u dětí předškolního věku. Setkání vedla zkušená lektorka Mgr. Lenka Bínová, jež se dlouhodobě věnuje podpoře školní připravenosti a prevenci obtíží spojených se psaním.
Hlavním tématem programu byl systematický rozvoj hrubé a jemné motoriky, které tvoří základní pilíř pro úspěšné zvládání grafomotorických dovedností. Lektorka zdůraznila význam každodenního vědomého posilování motorických funkcí dětí a upozornila na fakt, že včasná identifikace případných grafomotorických obtíží výrazně snižuje riziko pozdějších problémů při psaní na základní škole.
Součástí setkání bylo také prohloubení kompetencí pedagogů v oblasti pedagogické diagnostiky, zejména v tom, jak zvolit vhodné postupy s ohledem na individuální vývojovou úroveň dítěte. Účastníci se seznámili s metodickými doporučeními a nástroji, které mohou využít při sledování grafomotorické zralosti dítěte, ať už jde o koordinaci oka a ruky, správný úchop psacího náčiní či schopnost reprodukovat základní tvary.
Mgr. Bínová osvětlila, jak lze jednoduchými aktivitami podpořit vizuomotorický rozvoj a předejít tak pozdějším obtížím při čtení a psaní. Děti předškolního věku potřebují dostatek prostoru pro cvičení koordinace pohybů, uvolnění ruky i procvičování základních grafických prvků, které tvoří předstupeň školního psaní.
Nedílnou součástí programu byly praktické ukázky cvičení zaměřených na rozvoj hrubé a jemné motoriky, které mohou pedagogové snadno zařadit do běžné vzdělávací činnosti.
Setkání tak přineslo nejen teoretické poznatky, ale především konkrétní metodické postupy využitelné v každodenní pedagogické praxi. Posílení grafomotorických a vizuomotorických dovedností je totiž jedním z klíčových výstupních standardů předškolního vzdělávání a významně ovlivňuje úspěšný start dítěte v první třídě.


