Speciální pedagogové čerpali inspiraci ze zahraničí i ze vzájemného sdílení
Dne 19. května 2025 se uskutečnilo Metodické setkání speciálních pedagogů MŠ, jehož hlavním tématem bylo začleňování dětí se speciálními vzdělávacími potřebami do běžného prostředí mateřských škol. Setkání vedly zkušené pedagožky předškolního vzdělávání Mgr. Alica Stnišťová a Mgr. Iva Chadzipanajotidisová.
Diskuse se zaměřila na konkrétní metody a přístupy podporující inkluzi nejen v běžných třídách, ale i ve třídách zřízených dle § 16 odst. 9 školského zákona. Opakovaně zaznívala nutnost úzké spolupráce s rodiči jako klíčového faktoru úspěchu při inkluzivním vzdělávání.
Cennou součástí programu bylo sdílení zkušeností ze zahraničí. Lektorky nabídly pohled na inkluzivní praxi v Polsku, Slovensku, Finsku, Estonsku a Švédsku. Účastníci tak mohli porovnat organizační modely, přístupy a podpůrné systémy fungující v evropských mateřských školách a přemýšlet, jak přenést ověřené metody do českého prostředí.
Z diskuze vyplynula také potřeba intenzivnější a lépe koordinované spolupráce mezi mateřskými školami a odbornými poradenskými zařízeními – zejména pedagogicko-psychologickými poradnami a speciálně pedagogickými centry. Jako jeden z konkrétních návrhů zazněla realizace kulatého stolu, jehož cílem by bylo propojení těchto institucí a sjednocení podpůrných strategií ve prospěch dětí a jejich rodin.
Velkým tématem setkání bylo rovněž financování odborných pracovníků – speciálních pedagogů, asistentů pedagoga a dalších podpůrných pozic. Zazněl zájem o aktuální informace ze strany oddělení projektů ve vzdělávání, které by školám mohlo pomoci lépe se orientovat v dotačních možnostech a projektových výzvách.
Setkání se neslo v otevřeném a inspirativním duchu. Bylo zřejmé, že pedagogické týmy mateřských škol hledají cesty, jak přístup k dětem se speciálními vzdělávacími potřebami dále zlepšovat. Sdílené zkušenosti, inspirace ze zahraničí i konkrétní návrhy na systémové změny přinesly řadu podnětů pro další práci v oblasti inkluzivního vzdělávání.
