Uskutečnilo se otevřené jednání pracovní skupiny čtenářské gramotnosti, hosty byli školní knihovníci
S podporou školních knihoven a školních knihovníků jsme začali z iniciativy pracovní skupiny pro rozvoj čtenářské gramotnosti a k rozvoji potenciálu každého žáka již v rámci projektu MAP ORP Ostrava II. Pracovní skupina provedla ve školách dotazníkové šetření, jehož výstupy se staly základem pro další činnosti (nejen) v projektu – vzdělávání školních knihovníků, úhrada odměn z DPP, tisk čtenářských metrů nebo i například rozšíření podporovaných oblastí o školní knihovny v Programu na podporu rozvoje kvality školství z rozpočtu statutárního města Ostravy.
V rámci projektu MAP ORP Ostrava III v podpoře školních knihoven pokračujeme. Potřeby škol v oblasti školních knihoven jsou propsány ve strategických dokumentech projektu s výhledem na realizaci konkrétních aktivit od roku 2024, už nyní jsme ale uskutečnili otevřené jednání pracovní skupiny pro rozvoj čtenářské gramotnosti a k rozvoji potenciálu každého žáka cílené na školní knihovníky. Hosty jednání bylo nejen téměř 20 školních knihovníků z ORP Ostrava, ale také paní Edita Vaníčková Makosová z Národního pedagogického muzea a knihovny J. A. Komenského z Prahy, která je a vedoucí Centra školních knihoven a zároveň předsedkyní Klubu školních knihoven SKIP. Ta přijela se školními knihovníky projednat aktuální potřeby školních knihoven v ORP Ostrava a sdílet inspirativní příklady dobré praxe z jiných školních knihoven v celé ČR.
V rámci jednání byly diskutovány aktuální možnosti spolupráce škol (školních knihoven) s veřejnými knihovnami v ORP Ostrava, z nichž největší jsou Knihovna města Ostravy a Moravskoslezská vědecká knihovna, partneři projektu. Zajímavé byly například informace o aktivitě Knihovny města Ostravy, která kombinuje robotiku a práci s textem nebo informace o Markerspace dílně v Moravskoslezské vědecké knihovně nebo o vzdělávání školních knihovníků ve stejné knihovně.
Zdroje inspirace, zajímavé odkazy
- Centrum pro školní knihovny (npmk.cz)
- Čtení s porozuměním jako předpoklad úspěšné strategie řešení slovních úloh v matematice (disertační práce Aleny Sigmundové)
- aktivity na rozvoj čtenářské gramotnosti: www.ctenarskekluby.cz/co-nabizime/lekce
- analýzy PISA: Sekundární analýza PISA 2018: Čtenářství ve 21. století, Sekundární analýza PISA 2018: Well-being žáků, třídní klima, používání ICT a vnímání role učitele,
- Mezinárodní šetření PIRLS 2021 – Národní zpráva (týká se zjišťování úrovně
- Čteme spolu | Stránky na podporu čtenářské gramotnosti (npmk.cz) – webové stránky NPMK na podporu rozvoje čtenářské gramotnosti a výuky na praktických a speciálních školách,
- www.ctenipomaha.cz, stránky projektu, skrz který se každoročně rozděluje 10 mil. Kč na dobročinné účely, o rozdělení financí rozhodují dětští čtenáři,
- Knihovna Jiřího Mahena v Brně – Homepage | Knihovna Jiřího Mahena v Brně (kjm.cz)
- www.zlatastuha.cz – výroční cena, celostátní ocenění v oblasti knižní tvorby pro děti a mládež v ČR, jejímž posláním je ocenit významné a hodnotné tvůrčí i ediční činy a vyjádřit tímto způsobem prestiž oceněných děl i jejich autorů, tvorbě, vydávání a šíření kvalitních knih pro děti a mládež. Zlatá stuha pořádá i Kurzy Zlaté čtení, akreditovaný seminář, informace Zlatá stuha – Kurzy Zlaté čtení (zlatastuha.cz),
- Semináře pro učitele v pedagogické knihovně NPMK, aktivity pro školy, informace: Výzva školám | NPMK,
- Čtenářské kluby Lekce – Čtenářské kluby (ctenarskekluby.cz)
- Webináře NPMK pro školy, každé úterý od 14:30 do 16:00, registrace na vanickova@npmk.cz, účast je bezplatná.