Vzdělávací aktivity pro pedagogy mateřských škol

V uplynulých jarních měsících jsme pro pedagogy mateřských škol zvládli zrealizovat hned několik vzdělávacích aktivit. O nabízené workshopy a semináře byl velký zájem, což nám udělalo radost a potvrdilo smysluplnost našeho projektu. Aktuálně naleznete v naší nabídce vzdělávacích aktivit několik kurzů s několika posledními volnými místy. Již nyní pečlivě připravujeme další workshopy, které vám představíme v aktualizovaném katalogu na konci srpna. Nyní se však pojďme společně ohlédnout za úspěšně uspořádanými workshopy z první poloviny letošního roku. Ty podpořily výuku ke zdravému životnímu stylu, prevenci syndromu vyhoření pedagogů, ale i alternativní metodu výuky matematiky nebo atraktivitu výuk v podobě fyzikálních pokusů v MŠ.

Propojení pohybu a vzdělávání

První vzdělávací aktivitou zaměřenou ryze na pedagogy mateřských škol byla série workshopů, která poskytla účastníkům znalosti a dovednosti zaměřené na širokou škálu aktivit a metod, které posilují rozvoj sociálních kompetencí dětí. Úvodní workshop proběhl 26. dubna v prostorách vítkovického Colliery Crossfit Ostrava. Následovaly setkání 24. a 27. května v MŠ Oty Synka a MŠ Za školou. Oběma mateřským školám děkujeme za poskytnutí prostor pro konání akce.

Hlavní důraz byl kladen na pohybové aktivity, které nejen rozvíjejí dovednosti, ale také budují pozitivní interakce, sociální cítění dětí a napomáhají tak budovat dobré klima třídního kolektivu i celé školy. Workshopy byly specializované na inkluzi a práci se skupinami dětí s různými speciálními vzdělávacími potřebami. Cílem bylo začlenění všech dětí a jejich možnost rozvíjet se dle jejich schopností.

Lektorka, Stanislava Panáková, nabídla bohatý zásobník her a cvičení, které mohou účastníci jednoduše převést do každodenní praxe ve svých třídách. Kromě možnosti vyzkoušet si hry a cviky na vlastní kůži dostal každý účastník zdarma tištěný pracovní materiál. V pracovních litech jsou jednotlivé aktivity popsány a ilustrovány tak, aby byla implementace do výuky co nejjednodušší.

Série bude zakončena posledním společným setkáním, které plánujeme na podzim tohoto roku.

Muzikoterapie pro pedagogické pracovníky

Květen jsme odstartovali workshopem muzikoterapie, který již při přihlašování zaznamenal obrovský zájem! Renomovaná lektorka PaedDr. Mgr. Irena Johanka Savková, MBA představila učitelům nejrůznější hudební nástroje vhodné k terapii. S účastníky se také podělila o kreativní tipy na domácí výrobu levnějších verzí hudebních nástrojů. Poté přišla na řadu praktická část, kterou si pedagogové náležitě užili – bubnovali v kruhu na africké bubny djembe, vyzkoušeli si hru na mísy, seznámili se s perkusivními nástroji a společně vytvořili muzikoterapeutický orchestr. Velmi oceňovanou součástí praktické části workshopu byla ta, kde si všichni přítomní užili relaxační sílu muzikoterapie a pocítili tak její účinky sami na sobě.

Zaujal vás workshop Muzikoterapie pro pedagogické pracovníky, ale nestihli jste se na něj přihlásit? Nezoufejte, v květnu 2025 budeme pro velký zájem aktivitu opakovat (rezervace spustíme v přípravném týdnu, tak buďte ve střehu).

Hejného metoda

Věděli jste, že rozvoj číselných představ začíná už v raném předškolním věku a Hejného metoda výuky může být nástrojem pro lepší pochopení matematiky? Právě principům Hejného metody se věnoval květnový workshop, který pod vedením lektorky RNDr. Renáty Zemanové, Ph.D. absolvovalo 20 pedagožek. Netradiční způsob výuky matematiky spočívá oproti klasické, memorativní výuce v tom, že dítě objevuje matematiku samo a s nadšením. Děti si tak mohou hrát například na řidiče autobusů, který počítá a odečítá cestující, aniž by věděly, že používají matematiku. V tomto případě se tak jedná o podporu matematické pregramotnosti nenásilnou, hravou formou, která děti zaujme a baví.

Hejného metodě se budeme věnovat i na podzim, tentokrát však rozvoji prostorových představ. Máte o workshop zájem? Máme poslední volná místa!

Fyzikální pokusy ve školce aneb co to asi udělá?

Patříte mezi příznivce nebo odpůrce fyziky? A jak jste ji vnímali na základní škole? Protože, věřte nebo ne, po fyzikálním workshopu s Ing. Danou Juchelkovou budete rozhodně patřit mezi její příznivce!

Na prvním letošním setkání jsme se společně zaměřili na těžiště a rovnováhu – balanc nás totiž provází v každém okamžiku dne a mnohdy si ani neuvědomujeme, že vlastně balancujeme. Zapojení učitelé si nejprve osvěžili informace, které sami získali v žákovských letech na základních školách a poté přišla na řadu zábavná a kreativní část neboli tvoření. Díky jednoduchým návodům si upravili dřívko od nanuků tak, aby balancovalo na opěradle židle, vyrobili si „balónkového“ neposedu, který zabaví nejen děti ve školkách a spoustu dalších vychytávek, díky kterým můžou i těm nejmenším dětem přiblížit ve svých třídách tajemství rovnováhy… protože fyzika je zábava a pokusy nejsou určené jen vědcům v bílých pláštích! Navíc tento způsob výuky patří mezi moderní didaktické formy, které prostě a jednoduše táhnou a jsou všeobecně uznávány a využívány.

Po letních prázdninách budou fyzikální workshopy pokračovat, čekají nás témata Elektřina nejen statická a Barevné hrátky nejen se zrcátky. Oba kurzy máme v tuto chvíli obsazeny, ale nemusíte mít obavy, na příští rok pro vás již pilně připravujeme další termíny!